Kampagnen lanceres samtidig med, at Sundhedsstyrelsen har digitaliseret den ikoniske røde donorfolder. Derudover står Sundhedsdatastyrelsen og Sundhed.dk bag en ny brugerflade for Donorregistret. Disse nye tiltag gør det lettere og mere enkelt at registrere sin holdning til organdonation online via sundhed.dk, og som noget helt nyt modtager man nu også en kvittering og en anerkendende tak, når man har registreret sig i Donorregistret.
"Med en registrering i Donorregistret siger man udtrykkeligt, hvad man ønsker i forhold til organdonation. Det er den enkeltes mulighed for selv at bestemme og sikre, at familien sammen med sundhedspersonalet har mulighed for at følge ens ønsker, hvis organdonation bliver en mulighed efter ens død," siger Helle Haubro Andersen, centerleder fra Dansk Center for Organdonation.
"Det handler ikke om at sige ’ja’ eller ’nej’. Det handler om at få registreret, hvad man har besluttet sig for," understreger hun.
Øget fokus på organdonation
Kampagnen fra Dansk Center for Organdonation er startskuddet til en række tiltag som i fremtiden skal få flere danskere til at tage stilling til organdonation. I de kommende år er der afsat flere penge til Dansk Center for Organdonation, sådan at videnscentret bl.a. kan gennemføre befolkningsrettede oplysningskampagner.
”Vi ønsker også at være meget strategiske og målrettede i vores fremtidige indsatser. Senere indsatser vil blandt andet forsøge at ramme den gruppe af danskere, som vi fra undersøgelser ved, er i tvivl, og derfor har svært ved at tage stilling. Disse danskere, mener vi, kræver en hel anden indsats. For dem handler det om at få deres tvivl afklaret, og her er en opfordring om at få det gjort ikke nok,” fortæller Helle Haubro Andersen.